Polskie Ministerstwo Cyfryzacji i Facebook po słowie


Punkt kontaktowy powołany z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji wspólnie z Facebookiem ma być ostatnia deską ratunku dla osób, których treści, konta lub profile na Facebooku zostały zablokowane, a sieć odrzuciła odwołanie od tej decyzji lub nie odpowiedziała na nie w ciągu 72h.

Usunięte treści, profile lub strony muszą mieścić się  w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. W okresie pilotażu usługa ograniczona będzie do określonych przypadków, np. organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeń. Usługa będzie rozbudowywana – docelowo będzie mógł z niej skorzystać każdy, kogo spotka podobny problem. Usługa nie będzie obejmowała wydarzeń, które pojawiły się przed jej wprowadzeniem.

Taką możliwość przewiduje porozumienie między Facebookiem a Ministerstwem Cyfryzacji, podpisane 28 listopada 2018 roku. Sygnatariuszem porozumienia jest również NASK.

Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, w którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w Internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad– mówi Marek Zagórski, Minister Cyfryzacji.

Dzięki punktowi kontaktowemu użytkownicy będą mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli, czy blokada jest słuszna. Facebook deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami. Facebook deklaruje, że zrobi wszystko, by uzasadnioną odpowiedź na wniosek złożony przez punkt kontaktowy przesłać w ciągu 72h.

Zarządzanie treściami w internecie wymaga współpracy wszystkich aktywnych w Internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi, a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiązań – deklaruje Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich.

Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, do podobnej współpracy  zaproszone zostaną pozostałe media społecznościowe zaangażowane we wspieranie wolności słowa w internecie i przejrzyste zarządzanie publikowanymi treściami.

Treść porozumienia między Facebookiem a Ministerstwem Cyfryzacji

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

You have Successfully Subscribed!