Czy warto inwestować w E-bika

To pytanie zadaje sobie każdy przed zakupem roweru elektrycznego zwłaszcza że jest to spory wydatek. Nie warto kupować roweru poniżej 1000W, satysfakcji taka konstrukcja nam nie da i myślę że stąd wiele ludzi ma negatywne opinie o tego typu rowerach. Dodatkowo myślę że używane rowery sprzedawane u nas masowo na allegro, olx potęgują negatywną opinię o rowerach. Te rowery pozyskiwane są jak ja to nazywam ze „szrotu” więc jak mają mieć dobrą opinię ?

Osobiście używam ebika własnej konstrukcji. Na rowerze  zrobiłem już parę tysięcy kilometrów i jedyną usterką do tej pory to 6 krotny kapeć (radzę wozić łatki do dętek serwis nie chce zajmować się wymianą dętki na poczekaniu niestety sprawdziłem to na własnej skórze). Jako że to mój pierwszy ebike mam do niego ogromny sentyment i ciągle coś w nim udoskonalam

Ponieważ człowiek szybko się przyzwyczaja i zawsze chce czegoś więcej na dzień dzisiejszy posiadam dwa rowery elektryczne. Pierwszy mój rower wyglądał tak:

Ponieważ nie podobała mi się skrzynka postanowiłem ją przemalować dołożyć błotniki. Całość zaczęła wyglądać tak:

Jak widać sterownik jest pod spodem skrzynki aby miał dobre chłodzenie. Jest to sterownik generujący 45A przy 54V bateria to pakiecik 13s9p a więc całość generuje moc 2430W. Tą moc czuć rower nie ma problemu z samodzielnym podjazdem pod strome górki. Pakiecik wystarcza przy spokojnej jeździe na około 100 km. Rower jest zabezpieczony termicznie tak silnik jak  sterownik i bateria.

Tak wyglądają podstawowe informacje docierające z czujników roweru.

 

Drugi e-bike powstał aby wygodnie pokonywać długie dystanse więc jako baza roweru musiał być full a nic tak nie irytuje w rowerze elektrycznym jak brak prądu w baterii, dlatego ogniwo w tym rowerze to 13s12p na akumulatorach sanyo . Daje to dość duży zasięg który w mieście nigdy nie jest krótszy niż 100 km poza miastem daje zasięg spokojnie około 130 km. Priorytetem było aby jak najmniej wyglądał jak rower elektryczny co niestety słabo się udało, jednak bardzo ciężko ukryć tak duże ogniwo. Skrzynka gabarytowo nie jest w duża a jedynie dość szeroka, a w zasadzie maksymalnie szeroka, szerzej już by przeszkadzała w jeździe. Baterie są w niej ułożone po dwa na szerokość co bardzo zaoszczędza miejsce w skrzynce. Tak jak poprzednio z uwagi na laminowaną skrzynkę sterownik jest na zewnątrz celem dobrego chłodzenia co wewnątrz tak małej skrzynki byłoby nie możliwe (sterownik w skrzynce spokojnie by się zmieścił). Oczywiście sterownik i silnik zabezpieczone termicznie. Nad baterią dba aktywny BMS. Oświetlenie roweru zasilane z głównego aku.

Właśnie powstaje trzecia wersja e-bika gdzie rower nie będzie już oparty na ramie rowerowej ale typowo rama budowana pod e-bika. Dzięki temu w trakcie tworzenia ramy przewidziałem już chłodzenie sterownika i będzie on w skrzynce.

Następny sprzęt został zrobiony podobnie jak falkon.